Пеем за улиците

Най-нашумялата група на родната хип хоп сцена в момента безспорно е МБТ. С агресивните си лирики, дрезгави, та чак на моменти демонично звучащи, гласове, и способност да извежда най-добрите характеристики на изпълнителите, с които колаборират, на показ, софийското дуо бързо се установява като глава на новото движение в българския ъндърграунд. Това движение най-простичко може да се сумира като роден дрил.

Дрилът е жанр със спорен произход. Някои ще рекат, че се ражда в Чикаго когато лица от рода на Chief Keef и Lil Durk започват да записват бавни, тъмни парчета, изпълнени с auto-tune и фокусирани изцяло около реалността на живота в местните улични банди. На пръв поглед това звучи много близо, като тематика и дори естетика, до типичния трап, но дрилът предлага един много по-откровен поглед към действителността. Там рядко има разкаяние или какъвто и да е било опит за рационализация, това са песни изпълнени с хроники за истински убийства, за истински престрелки, за вражди между действителни хора, които не са в светлините на прожекторите, а се борят за оцеляване улица по улица. Няма я сензационализацията, няма ги “уличните химни” за това как се излиза от гетото и как се забогатява. Има само заплахи и страх.

Другата основна теория за произникването на дрила е, че той всъщност се появява в Англия около 2012 година. Там ситуацията е още по-сложна, тъй като всичко е обвързано с т.нар. road rap, което на свой ред представлява просто лирична комуникация между враждуващи банди от различни улици или дори блокове. Артистите често забулват лицата си, носят имената на бандите, към които принадлежат, или пък на номера на сгрдата, в която живеят. Широко тиражирано е и мнението, че този тип музика допринася за рязкото нарастване на броя на жертвите при насилие между враждуващи групи в големите градове във Великобритания.

И ето, че най-накрая пристига и на МБТ. Преди време написах доста осъдителен пост, в който нападнах Вирго за опитите му да наложи “махленството” в България. Тогава основното ми твърдение бе, че реалностите, за които той пее, не са реалностите, които се наблюдават на родна земя. МБТ правят точно обратното – това са артисти, които са много наясно с това точно какво засяга и вълнува аудиторията им. Това не е просто една зверска естетика, с която си играят с цел привличане на внимание. Напротив, бруталността на света, в който съществува творчеството на МБТ би била отблъскваща за повечето слушатели. Това е истината за крайните квартали на София и на България като цяло. Неорганизирана физическа саморазправа, постоянна ненавист към, примесена с полезна доза страх от, полицията, тежка употреба на наркотични вещества. Докато артисти като Вирго възпяват препятствията, които уж са преминали, за да стигнат до върха, Пашата от МБТ със своя неизменно кошмарен (в най-добрия смисъл на думата) глас непрестанно възхвалява условията на дъното. Това е култура на наслада, на хедонизъм, но не хедонизъм породен от богатство и гордост, а от злоба и ненавист, може би дори от отчаяние от “обикновеното”. В албума им Маскарад няма нито доза оптимизъм, няма поглед към някакво далечно светло бъдеще. Има заплахи, самохвалство за откровено незаконни и неморални деяние, открито незачитане на традиционните разбиране за социално приемливото. Понякога лириките затъват толкова дълбоко в сленг за употреба и разпространение на наркотици, че на неподготвения слушател най-вероятно всичко му звучи като една дълга поредица от несвързани думи, вкарани в употреба от софиянци с леко провинциални наклонности. Но това е същността на група, в това се крие автентичността на музиката им. Това не са рапъри, превърнали се в дилъри – това са дилъри, превърнали се в рапъри.

МБТ прави правилен олд-скуул трап и още по-правилен дрил. Музика, която не цели да порицава или да поучава, да обяснява на слушателя колко е мързелив и как може и той също да е милионер ако “бачка доста” или пък каже “фак на хейтърите”. Тук истината е една-едничка и е простичка – при отсъствието на алтернатива, престъпността се превръща в единствен стъпателен камък.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s